Down under

21.09.2017

/tuesday - suomen aikaa - helsinki > london/

Sunnuntaina menin siskoni luokse Helsinkiin, mistä mun lento lähti tiistaina 17:10. Mun kaveri Riikka pääs mua lentokentälle vastaan ja käytiin yhessä syömässä ja sit mun matka jatku yksin kohti turvatarkastusta ja ekaa lentoa.

Mullahan oli tässä matkassa kaks vaihtoa, joista ensimmäinen oli Briteissä, London Heathrowssa. Sinne lennon piti kestää vähän päälle kolme tuntia mut oli aurinkoinen sää niin päästiin kahessa ja puolessa tunnissa ekaan kohteeseen. Lento meni musaa kuunnellessa.

Koneesta matka jatku turvatarkastukseen (jonka meitsi meni kahesti läpi koska seuras vahingos vääriä kylttejä xD) ja sit piti odottaa hetki et sai tietää jatkolennon portin. Vaihtoaikaa koneen laskeutumisesta oli joku parisen tuntia eli just sopiva! Löysin vielä pianon jota pimputin hetken ja viihdytin (ärsytin) kanssamatkustajia.

/london > hong kong/

Lento lähti brittiaikaa 20:10 ja mulla alko väsy painaa. Vastassa oli pisin lento ikinä mitä oon lentäny putkeen. 12 tuntia. Mulla oli sentään tuuria, et ku valkkasin ittelleni käytäväpaikan, niin kummallakaan puolella ei istunu ketään, joten pysty yrittää nukkua muissaki asennoissa ku vaan istuvalteen.

Lentoyhtiö oli Cathay Pacific ja tykkäsin kyllä niitten tarjoamasta ruuasta, tyynystä, peitosta, puhelimen latausmahdollisuudesta ja leffavalikoimasta. Vessan kasvorasva oli myös kivan kosteuttavaa.

Päivällinen tarjottiin noin tunti sen jälkeen ku oltiin päästy ilmaan. Valitsin listalta kanan, johon sisälty riisi, kasviksia, sienikastiketta, kalkkunaperunasalaatti sekä lämmin sämpylä ja miniminikokonen tummasuklaalevy. Jälkkäriks oli suklaajädeä ja sen kaveriks otin teetä!

Kolme leffaa katoin tän matkan aikana ja muun ajan kuuntelin musaa ja koitin nukkua mitä kummallisimmissa asennoissa. Sanoisinko että ehkä jonkun kolmisen tuntia yhteensä ehkä tuli unta.

Sitten saapu aamiainen ja valitsin munakokkelin, jonka mukana tuli sienitomaattikastiketta ja joku harmaa minimakkara sekä paistettuja perunoita. Kananmunasörsseli oli höystetty sipulilla, joten se jäi syömättä ja makkara ei mee missään tilanteessa joten jätin senkin vaan rasiaan. Perunat ja kastike meni alas sekä hedelmäpalat ja lämmin sämpylä.

Hong Kongin kentälle saapuessa hiki valtas joka ikisen paikan mitä on olemassa. Siellä oli noin 31 astetta lämmistä ja siinä osassa mihin saavuttiin, ei kyllä ilmastoinnista ollu tietoa.

Taas kerran turvatarkastuksen läpi ja kentällä aikaa oli seilata nelisen tuntia, jotka kului kierrellässä ja lukiessa ja vuorien ihastelussa.

Ennen kun noustiin koneeseen, kaikkien laukut vielä tarkastettiin ettei oo mitää vesipulloja tai semmosia mukana Australiaan.

/hong kong > melbourne/

Paikkallinen aika lennon lähdölle oli kello 19:00 ja elin keskiviikko iltapäivää. Ilmaan päästiin kyllä vasta lähtemään tunnin myöhässä joka meni mulla kirjaa lukien. Lento kesti noin 9 tuntia.

Tällä lennolla mun paikkavalinta ei ollu niin suotuisa koska siis apua mun vieressäkin istu joku xD. Mut sen kyl sanon vaikka ei siinä sinänsä mitään vikaa oo vaikka vieressä joku random dude istuukin mut pitkillä lennoilla se ois vaan mukavampaa omistaa koko penkkirivi itelle.

Ruuaks valitsin tällä kertaa vegevaihtoehdon. Sain hieman kuivahtanutta pastaa ja tomaattista sienikastiketta. Kastike oli hyvää ja kyllä se pastakin siinä sivussa meni. Salaattina oli herne-quinoa salaattia ja mukana taas lämmin sämpylä, suklaapala (tällä kertaa maitosuklaatia) sekä mansikkajäätelöä.

Kaks leffaa katoin putkeen, snatced ja the fate of the furious eli fast and furious 8. Sit musaa kuunnellen koitin hieman nukkua. Sain unseen ehkä pariksi tunniksi.

Heräsin aamupalalle ja tällä kertaa valitsin kanaa kananmunan sijasta, mikä oli ehkä huonoin päätös sillä lennolla xD. Sain jotain puuron näköstä litkua, missä lillu pari kananpalasta. Maistoin pari lusikallista ja melko suolasta oli mitä sitten ikinä olikaan mutta leipä ja hedelmäkuutioit oli taas hyviä.

Sit alettiinki laskeutumaan ja loppuajan torkuin ja kuuntelin  musiikkia.

Koneesta päästyä mentiin läpi passintarkastuksen, missä tsekattiin myös lentokoneessa jaettu lippulappunen mikä oli täynnä kysymyksiä. Siitä kun pääs läpi niin matka jatku kohti matkalaukun hakua ja siitä sitten jonoon, joka oli pitkä kun mikä. Jonon päätepiste oli mies, jolle jätettiin tää lippulappu minkä passintarkastajat tsiigas.

Siitä sitten lompsin laukkujen kanssa pihalle ja lähin metsästämään terminaali nelosen edessä olevaa bussipysäkkiä.

Löysin sen melko kivuttomasti ja ostin lipun kohti St. Kildaa, mikä on siis Melbournen lähiö.

Jäin oikealla pysäkillä pois ja suunnistin kohti NOMADS hostellia, missä vietän ainakin seuraavat 3kk mikäli ei mitään ihmetyksiä matkan varrelle tuu.

Tänne päästyäni menin vastaanottoon, missä kukaan ei tienny et tänne on tulossa ketään harjottelijaa. Siinä vaiheessa mieli alko murtumaan, kun olit just matkustanu päälle 30 tuntia melkeen ilman unta ja pääset paikkaan missä tuut olemaan melko kauan ja kenelläkään ei oo hajuakaan susta.

Noh, kuitenkin mulle näytettiin vähän paikkoja ja päästettiin huoneeseen lepäämään. Laukut jätin vielä alas lukittuun huoneeseen, koska pomo ol tulossa vasta kolmelta töihin ja kello oli sillon kymmenen. Ne tyypit ei siis vielä tienny et mihin huoneeseen mut sijotetaan, joten pääsin huoneeseen missä oli vaan yks sänky.

Siellä sit nukuinki neljään asti iltapäivälle ja menin alas ja Aaron = pomo, oli saapunut ja juteltiin pikkusen ja hain laukut ja menin suihkuun. Samassa huoneessa vietän nyt sit vielä ainakin seuraavan yön, jotta saan nukkua rauhassa ja huomenna päivä uus.

Tänään kävin vähän tsiigailemassa rantaa ja kävin syömässä vegemestassa. Saavuin takas hostellille ja olin aikomassa ostaa wifin, mut sainkin sen ilmaseks mun käyttöön ja pomo saatto mut kattotrassille, missä muut nuoret hostellin työntekijät oli hengaamassa. Kivoilta vaikuttaa! Mut väsy painaa ja aivot on melkosessa unessa ni en vielä hirveesti keskittyny niitten juttuihin mut päivä kerrallaan ja sitä rataa. Tänään oli luvassa melko pitkä päivitys mut nauttikaa lukemisesta ja lisää luvassa joku päivä!

ps täällä siis tortai-ilta/yö tällä hetkellä 00.07 ja meitsi suuntaa nukkumaan! goood night

- säde

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita